آشنایی با مبلمان اداری

شناحت بهتری مبلمان اداری و مزیت های آنها

آشنایی با مبلمان اداری

شناحت بهتری مبلمان اداری و مزیت های آنها

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر موتورسیکلت شما دارای ترمز دیسکی است، هر چند وقت یکبار باید لنت ها را تعویض کنید. این بسیار مهم است که قبل از انجام این کار بدانید که چه کاری انجام می دهید. اگرچه سخت ترین کار در تعمیر و نگهداری موتورسیکلت نیست، اما در صورت از کار افتادن ترمزها، یک اشتباه بی دقت می تواند به قیمت جان شما تمام شود. اگر مطمئن نیستید که دستورالعمل‌ها را به درستی دنبال می‌کنید، توقف کنید و موتورسیکلت را نزد مکانیک ببرید.

این کار را بدون تجربه قبلی انجام ندهید.

 ترمز یکی از مهمترین ویژگی های ایمنی موتورسیکلت شماست. اگر با قطعات موتورسیکلت آشنایی ندارید، وسیله نقلیه خود را نزد مکانیکی که دارای گواهینامه است ببرید تا بر روی ساخت و مدل شما کار کند. یک اشتباه در تعمیر خانه می تواند کشنده باشد.

احتیاط! - با توجه به تعداد زیاد ساخت و مدل‌های موتورسیکلت، نمی‌توان دستورالعمل‌های منطبق با هر مورد را ارائه داد. این مقاله باید کتابچه راهنمای مالک موتورسیکلت شما را تکمیل کند، نه اینکه آن را جایگزین کند.

برای خرید ترمز به فروشگاه لوازم یدکی موتور سیکلت اینجا مراجعه کنید.

مکانیزم کالیپر ترمز را بردارید.

 معمولاً دو پیچ وجود دارد که کالیپر ترمز را روی دوچرخه نگه می‌دارد که به آچار سوکتی سایز 8، 10 یا 12 میلی‌متری نیاز دارد. تنظیم دقیق بسته به مدل و مدل متفاوت است.

اگر به جای سوکت از یک آچار کلید آلن استفاده می‌کنید، ممکن است بخواهید دو پیچ دیگر روی کالیپر را با نگه داشتن لنت‌های ترمز «ترک» کنید (کمی شل کنید). پس از برداشتن مکانیزم کولیس، آچار اهرم زیادی به شما نمی دهد.

لنت های ترمز را بردارید.

 اکثر موتورسیکلت ها دارای دو پیچ در لنت ترمز هستند. اینها معمولا یک سر کلید آلن دارند. برداشتن و نصب آنها با استفاده از سوکت کلید آلن برای اهرم بیشتر بسیار آسان تر است. هنگامی که پیچ‌ها شل می‌شوند، لنت‌ها یا می‌افتند یا می‌توان آن را با دست تکان داد.

برخی از تولیدکنندگان از کلیدهای لنت یا پین های نگهدارنده برای نگه داشتن لنت ترمز نیز استفاده می کنند. در صورت وجود این موارد را یادداشت کنید.

در اکثر مدل‌ها، یکی از دو لنت کمی متفاوت است تا در کولیس کنار شاخک‌های جلو قرار گیرد. با دقت نگاه کنید، زیرا جایگزین ها باید در شکل و موقعیت دقیق قرار گیرند.

پیستون های کالیپر را به عقب برگردانید.

 پیستون ها باید به راحتی در پشت جایی که لنت های ترمز قرار داشتند قابل مشاهده باشند. قبل از اینکه بتوانید لنت ترمز جدید خود را نصب کنید، باید این پیستون ها را تا حد امکان به داخل سیلندر کالیپر فشار دهید. این کار باعث می‌شود که در حین نصب لنت‌های جدید، پیستون‌ها از سر راه خود دور نشوند و مطمئن شوید که لنت‌های جدید با کناره‌های کالیپر همسطح هستند. در دوچرخه های 250 سی سی یا کمتر، ممکن است بتوانید پیستون ها را با دست به عقب برانید. برای دوچرخه‌های بزرگ‌تر، آن‌ها را با انبردست معکوس یا یک پیچ‌گوشتی با تیغه بزرگ به عقب فشار دهید.

اگر به طور تصادفی درپوش سیلندر اصلی را باز کنید یا هوا را به خطوط ترمز وارد کنید، باید خط ترمز را تخلیه کنید (به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید). در بیشتر موارد این کار ضروری نیست.

پدهای جدید را نصب کنید.

 اطمینان حاصل کنید که پدهای جدید دقیقاً شکل و اندازه های قدیمی هستند. اگر اندازه دو پد متفاوت است (که معمول است)، مطمئن شوید که می دانید کدام پد در کدام سمت کولیس قرار می گیرد. لنت را وارد کنید، سوراخ های پیچ را با دقت با سوراخ های کولیس تراز کنید. پیچ ها را وارد کنید و فعلا با دست سفت کنید.

در اکثر موتورسیکلت ها نمی توان لنت ها را به سمت عقب نصب کرد زیرا فقط یک طرفه در کالیپرها قرار می گیرند. هنوز هم بهتر است برای هر موردی به موقعیت پدهای قدیمی توجه کنید.

مکانیزم کالیپر ترمز را دوباره نصب کنید.

با فرض اینکه لنت ها با طرفین کالیپر همسطح هستند و با سوراخ های پیچ هم تراز هستند، زمان آن رسیده است که مکانیسم کالیپر را روی روتور ترمز جلو محکم کنید. سوراخ‌های پیچ را روی کولیس و براکت یا شاخک‌های جلو (بسته به مدل) تراز کنید. پیچ ها را وارد کرده و با آچار گشتاور سفت کنید. بسیار مهم است که مشخصات دقیق ذکر شده در دفترچه راهنمای مالک خود را محکم کنید. گشتاور اشتباه می‌تواند باعث شود که پیچ‌ها در جاده جدا شوند یا در جاده شل شوند.

پیچ های لنت ترمز را کاملا سفت کنید.

به یاد داشته باشید، پیچ های لنت ترمز شما فقط با دست سفت شده اند. اکنون که کولیس ایمن شده است، می توانید به راحتی پیچ های کلید آلن را سفت کنید. به یاد داشته باشید که اگر مدل شما از آنها استفاده می کند، سنجاق یا سایر مکانیسم های ایمن را دوباره نصب کنید.

قبل از سوار شدن اهرم ترمز را پمپ کنید.

 فشار دادن پیستون های کالیپر به عقب باعث شد که مایع ترمز به داخل مخزن اصلی سیلندر برگردد. اولین فشردن اهرم تمام راه را بدون شما به دست می گیرد مقاومت t، گویی هیچ سیالی وجود ندارد. چندین بار پمپ کنید تا میزان مقاومت صحیح را روی اهرم احساس کنید و بتوانید مقاومت ترمزها را روی روتور جلو احساس کنید. به عنوان آخرین آزمایش، تایر جلو را با دست بچرخانید و تأیید کنید که می‌توانید با فشردن اهرم ترمز آن را متوقف کنید.

پس از تعویض ترمز هرگز این مرحله را فراموش نکنید. تا زمانی که روغن ترمز را به سمت پایین فشار ندهید، ترمزها کار نمی کنند.

اگر اهرم شل تر از حد معمول بود، موتورسیکلت خود را سوار نکنید.

تا 350 مایل بعدی به راحتی ترمزهای خود را ترمز کنید.

لنت های ترمز جدید برای درست کار کردن نیاز به یک دوره تنظیم دارند. برای 250 تا 350 مایل بعدی، با سرعت های آهسته تر سوار شوید و فاصله توقف بیشتری را در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد تا به تدریج ترمزها را فشار دهید و از خرابی ترمز یا آسیب به لنت یا روتور جلوگیری کنید.

سوالات متداول

با خط ترمز و مایع چه کار کنم؟

تصور می‌کنم عکس‌های بالا فقط برای تصویر هستند. هنگام انجام این کار می توانید خطوط ترمز را متصل نگه دارید. برای تعویض لنت ترمز نیازی به جدا کردن خطوط یا بهم ریختن مایعات ندارید. سطح روغن ترمز خود را بعد از آن بررسی کنید، اما باید پرتر باشد، زیرا لنت های جدید ضخیم تر از لنت های فرسوده خواهند بود.

منبع: https://www.wikihow.com/Change-Motorcycle-Disc-Brakes

  • مهدیه نبوی
  • ۰
  • ۰

روغن موتور چیست؟

از نظر تاریخی، روغن موتور فقط مخلوطی از روغن پایه و مواد افزودنی بود که برای روانکاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک، تمیز کردن، خنک کردن و محافظت از موتور استفاده می شد. با این حال، روغن‌های موتور مصنوعی مدرن مخلوط پیچیده‌ای از روغن‌های پایه و اجزای افزودنی هستند که برای انجام کارهای مختلف طراحی شده‌اند:

  • جداسازی و روانکاری قطعات متحرک
  • کاهش سایش موتور
  • کمک به جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی اجزای داخلی موتور
  • حذف و معلق کردن کثیفی ها و آلاینده های روغن تا زمانی که بتوان این آلودگی ها را در تعویض روغن بعدی پاک کرد.
  • قطعات موتور خنک کننده
  • افزایش راندمان سوخت موتور
  • ارائه حفاظت در طیف وسیعی از دماها
  • هیدرولیک عملیاتی در زمان بندی متغیر سوپاپ
  • کمک به حفاظت از سیستم انتشار گازهای گلخانه ای

به عبارت دیگر، روغن موتور مصنوعی مدرن بسیار بیشتر از روانکاری انجام می دهد. این مسئول محافظت از سایش موتور و بهبود عملکرد موتور و همچنین محافظت کامل از تمام قطعات متحرک است.

روغن موتور از دو جزء اصلی - روغن های پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است. روغن های پایه 70 تا 90 درصد از کل را تشکیل می دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام تولید می شوند، در حالی که افزودنی ها 10 تا 30 درصد باقی مانده را تکمیل می کنند و می توانند چیزهای مختلفی باشند.

این افزودنی ها از جمله موارد زیر هستند:

  • پراکنده کننده ها
  • مواد شوینده
  • افزودنی های ضد سایش
  • اصلاح کننده های اصطکاک
  • آنتی اکسیدان ها
  • افزودنی های ضد کف
  • بازدارنده های خوردگی
  • بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته
  • داروهای کاهش دهنده نقطه ریزش

خرید از یک فروشگاه روغن موتور معتبر برای تهیه این محصول هم اهمیت دارد.

چرا قابلیت تمیز کردن روغن موتور مهم است؟

هر بار که موتور شما کار می کند، محصولات جانبی حاصل از احتراق، روغن موتور شما را آلوده می کند. اگر آلاینده ها در روغن جمع شوند، می توانند ته نشین شوند و لجن و رسوب در موتور ایجاد کنند. استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین، بی توجهی به تعویض روغن و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری نیز می تواند منجر به تشکیل لجن در موتور شما شود.

اگر اجزای موتور و مسیرهای روغن کثیف باشند، عملکرد، کارایی و کیفیت خودروی شما کاهش می یابد. رسوبات همچنین گرما را مانند یک پتوی عایق در داخل موتور شما به دام می‌اندازند. به همین دلیل مهم است که از روغن موتوری مانند روغن موتور فول سنتتیک Pennzoil Platinum® با فناوری PurePlus استفاده کنید که به تمیزتر ماندن موتورها از هر روغن موتور مصنوعی پیشرو کمک می کند.

Disperants چیست؟

یک ماده پراکنده با کمک به جلوگیری از تشکیل لجن بر روی قطعات داخلی موتور با تعلیق آلاینده ها در روغن تا زمانی که در تعویض روغن بعدی پاک شود و موتور شما تمیزتر بماند، از عملکرد موتور شما محافظت می کند.

مواد شوینده چیست؟

مواد شوینده بر روی سطوح با دمای بالا مانند ناحیه رینگ پیستون و زیر تاج پیستون عمل می کنند و به جلوگیری از رسوب کمک می کنند. این کار در برابر سایش موتور محافظت می کند و عملکرد و کارایی وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد. این مواد شوینده در طول عمر تعویض روغن شما مصرف می شوند.

چرا افزودنی های ضد سایش مهم هستند؟

نقاط فشار بالا، مانند بین لوب میل بادامک و پیروان آن، می تواند به بیش از 200000 پوند در هر اینچ مربع فشار برسد! افزودنی های پیشرفته ضد سایش در Pennzoil Synthetics، مانند ZDDP یا "زینک"، یک لایه محافظ را تشکیل می دهند که نازک تر از یک تار موی انسان است، اما می تواند ضربه را در نقاط فشار بالا در داخل موتور شما جذب کند. این لایه از تمام قطعات موتور شما در برابر سایش ناشی از اصطکاک و گرما محافظت می کند.

افزودنی‌های ضد سایش در دماهای بالا و شرایط بار بالا عمل می‌کنند و از قطعات موتور مانند لوب‌های میل بادامک، بالابرها، رینگ‌های پیستون و دیواره‌های سیلندر محافظت می‌کنند. افزودنی‌های ضد سایش این سطوح را در یک لایه یا لایه قربانی می‌پوشانند که به عنوان محافظت مصرف می‌شود. بدون این "لایه قربانی"، تماس فلز با فلز رخ می دهد. مانند مواد شوینده، افزودنی های ضد سایش نیز در طول عمر تعویض روغن مصرف می شوند. این دلیل دیگری است که باید همیشه روغن خود را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کنید.

اصلاح کننده های اصطکاک چه کاری انجام می دهند؟

اصلاح کننده های اصطکاک بسیار ساده هستند - آنها اصطکاک را تحت بارهای بالا و دمای بالا کاهش می دهند. این از قطعات موتور شما در برابر سایش محافظت می کند و به حفظ حداکثر راندمان، عملکرد و مصرف سوخت کمک می کند. اثربخشی این افزودنی ها با گذشت زمان با افزایش سن روغن کاهش می یابد.

دلیل اینکه روغن شما به آنتی اکسیدان نیاز دارد

اکسیداسیون ناشی از قرار گرفتن روغن در معرض اکسیژن در دمای بالا است. چیز بدی است. نتایج چنین مواجهه ای می تواند تجزیه روغن را تسریع کند و به غلیظ شدن، لجن و رسوب روغن کمک کند. این تجمع کثیفی عملکرد و کارایی وسیله نقلیه شما را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان ها به کاهش اکسیداسیون در روغن کمک می کنند تا موتورها را تمیز نگه دارند.

سه دلیل برای اینکه روغن شما به مواد افزودنی ضد کف نیاز دارد

حباب های هوا که توسط فوم ایجاد می شود، مشکلات مختلفی را در روغن ایجاد می کند. آنها پمپاژ روغن را به قسمت های حیاتی موتور سخت تر می کنند، کارایی روغن کاری روغن را کاهش می دهند و از توانایی روغن برای کمک به خنک نگه داشتن موتور جلوگیری می کنند. همه این موارد به عملکرد و کارایی خودرو آسیب می زند و روغنی که کف کرده است می تواند منجر به آسیب جدی به موتور شود. یک افزودنی ضد کف به جلوگیری از این مشکلات به ویژه در دمای بالا کمک می کند تورهای

چگونه بازدارنده های زنگ زدگی و خوردگی برای موتور شما مفید هستند

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما قطعات داخلی موتور ممکن است در معرض زنگ زدگی و خوردگی باشند. بازدارنده های زنگ و خوردگی سطوح فلزی را می پوشانند و از موتور شما در برابر این خطرات محافظت می کنند. بازدارنده های زنگ به محافظت در برابر واکنش آب روی فلزات کمک می کنند. بازدارنده های خوردگی به محافظت در برابر واکنش اسیدها روی فلز کمک می کنند.

درک نیاز به بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته

شاخص ویسکوزیته توانایی روغن را برای مقاومت در برابر تغییرات ویسکوزیته با تغییر دما اندازه گیری می کند. بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته از افزودنی های پلیمری برای کمک به حفظ ویسکوزیته روغن در طیف وسیعی از دماها استفاده می کنند. هر چه روغن چسبناک تر باشد، راحت تر می پوشد و قطعات موتور شما را کاملاً در برابر سایش محافظت می کند. استفاده از بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته امکان فرمولاسیون روغن موتورهای چند درجه ای مانند SAE 0W-40 و SAE 5W-30 را فراهم می کند.

داروهای کاهش دهنده نقطه ریزش مهم هستند. چرا؟

کاهنده نقطه ریزش به جریان روغن موتور در دمای بسیار پایین کمک می کند. این مهم است زیرا روغن موتور باید به خوبی جریان یابد تا قطعات موتور شما را به طور کامل بپوشاند و بتواند از آنها محافظت کند و بدون توجه به دما کارایی خود را حفظ کند. جریان در موتورهای سرد مهم است زیرا روغن هایی که پمپاژ آنها در دماهای سرد دشوار است به انرژی اضافی برای گردش نیاز دارند. این باعث افزایش فشار بر روی موتور و کاهش راندمان می شود.

  • مهدیه نبوی
  • ۰
  • ۰

به عنوان صاحبان خودرو می دانیم که باید روغن موتور خود را در فواصل زمانی معین عوض کنیم، اما روغن موتور واقعا چه کار می کند؟

روغن موتور چندین هدف حیاتی دارد، با این حال اساساً روغن موتور موتور را روان نگه می دارد. موتورها شامل بسیاری از قطعات متحرک هستند که پتانسیل ساییدگی بر روی یکدیگر و ایجاد اصطکاک را دارند. این اصطکاک می تواند به قطعات موتور آسیب برساند و باعث فرسودگی سریعتر آنها شود. اگر اصطکاک ایجاد شود، کارکرد موتور به طور چشمگیری کاهش می یابد و کارایی آن کمتر می شود و احتمال خرابی آن بیشتر می شود. روغن قطعات موتور را روغن کاری می کند تا اصطکاک را کاهش دهد و به کارکرد روان موتور کمک کند.

دلایل تعویض روغن موتور خودرو

اما این همه چیز نیست که روغن دارای تعدادی عملکرد دیگر است. به طور کلی دلایل خرید روغن موتور عبارت است از:

 به کاهش تجمع گرما در داخل موتور کمک می کند

گرما از اصطکاک قطعات موتور تولید می شود و گرمای بیش از حد می تواند باعث آسیب قابل توجهی به اجزای حیاتی موتور شود. با حرکت روغن در اطراف موتور، گرما به قسمت های خنک تر منتقل می شود. این اتلاف گرما به این معنی است که هیچ ناحیه ای از موتور نباید خیلی داغ شود.

 موتور را تمیز نگه می‌دارد

 این برای کارکرد موتور در حداکثر راندمان حیاتی است. روغن زباله‌ها و ذرات گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کند و به فیلتر روغن می‌برد و در آنجا به دام می‌افتد. این امر خطر تجمع کثیفی در موتور و آسیب رساندن به موتور را کاهش می دهد.

 از قطعات موتور در برابر خوردگی محافظت می کند

یکی از افزودنی های موجود در اکثر روغن ها به طور خاص برای کمک به کاهش اکسیداسیون و جلوگیری از خوردگی وجود دارد.

 برای کمک به بهبود بهره وری سوخت

هرچه قطعات موتور لغزنده تر باشند، نیروی کمتری برای حرکت دادن آنها لازم است، بنابراین سوخت کمتری توسط موتور مصرف می شود.

پس روغن موتور چگونه این کار را انجام می دهد؟

اکثر روغن موتورهای مدرن موجود در بازار از یک روغن پایه و تعدادی مواد افزودنی تشکیل شده است. هدف اصلی روغن های پایه روانکاری قطعات موتور است که اصطکاک را کاهش می دهد در حالی که افزودنی ها ضخامت روغن را در دماهای مختلف تثبیت می کنند، به شکستن زباله های داخل موتور کمک می کنند و از قطعات موتور در برابر خوردگی و سایش محافظت می کنند.

توانایی روغن های اضافه کاری برای ایفای نقش خود بدتر می شود، به همین دلیل است که تعویض روغن یکی از مهم ترین جنبه های تعمیر و نگهداری معمول خودرو است.

در Stoneacre زمانی که ماشین خود را برای سرویس موقت رزرو می کنید، تعویض روغن و فیلتر روغن را به صورت استاندارد انجام می دهیم.

  • مهدیه نبوی