یک موتور با روغن تمیز و اجزای مکانیکی خوب روغن کاری شده کارآمدتر از موتورهای بدون آن است. اما با استفاده از مایع در قسمتهای مختلف موتور، از بین میرود و چسبناک و کثیف میشود.
به محض اینکه این اتفاق بیفتد، کارایی خودروی شما متوقف میشود و برای بازگشت به عملکرد بهینهاش باید روغن را عوض کنید.
1. چراغ هشدار روغن موتور
اولین نشانه ای که نشان می دهد باید روغن خود را تعویض کنید، زمانی است که چراغ داشبورد روشن می شود. چراغ به دلیل فشار کم روغن در موتور روشن می شود.
سنسورهای موجود در موتور فشار کم را به دلیل سطح پایین روغن تشخیص می دهند.
چراغ داشبورد را جدی بگیرید زیرا در آینده از سردردهای قابل توجهی که می تواند در نتیجه فشار کم موتور باشد، جلوگیری می کند.
2. بوی سوزش
یک موتور دارای اجزای متحرک زیادی است. این اجزا فلزی هستند و در تماس با یکدیگر نیروی اصطکاک ایجاد می کنند.
اصطکاک باعث گرما می شود و این گرما می تواند بوی سوزش ایجاد کند. روغنهای موتور با اثر خنککنندگی حرارت را به حداقل میرسانند تا قطعات در تماس با یکدیگر فرسوده و پاره نشوند.
اگر سطح روغن در موتور کم باشد، این قطعات به گرم شدن ادامه می دهند و در نهایت شروع به فرسودگی می کنند. آیا می توانید احساس سوزش در داخل کابین خودرو را حس کنید؟ اگر بله، بررسی کنید که روغن ماشین شما تمیز، شفاف و در حجم مطلوب باشد.
3. شکست در آزمون Dipstick
ساده ترین راه برای تایید سطح روغن موتور، استفاده از میله اندازه گیری برای تست عمق روغن است. آیا سطح روغن پایینی نشان میدهد، باید آن را دوباره پر کنید.
4. خرابی کامل موتور
خرابی کامل موتور نتیجه نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده سطح پایین روغن موتور خواهد بود. همیشه باید سعی کنید در نهایت از این کار اجتناب کنید زیرا تعمیر موتور بسیار بیشتر از هزینه ای که برای دوباره پر کردن روغن موتور خودرو شما تمام می شود، برای شما هزینه خواهد داشت.
هزینه خرید روغن موتور به میزان قابل توجهی کمتر از هزینه موتور جدید است.
5. مسافت پیموده شده بیش از حد بدون تعویض روغن
به طور کلی توصیه می شود زمانی که ماشین خود را 3000 مایل یا 3 ماه رانندگی کرده اید، روغن موتور خود را چک کنید. توصیه دقیق را با مکانیک محلی خود بررسی کنید.
اگر وسیله نقلیه شما نو است، باید هر شش ماه یا 6000 مایل برای تعویض روغن برنامه ریزی کنید. در حالی که اینها بهترین دستورالعملهای عملی هستند، باید دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا زمان دقیق تعویض روغن یا/و زمانبندی وسیله نقلیه خود را برای تعمیر و نگهداری تعیین کنید.
6. صدای بلند و کوبنده موتور
هنگامی که قطعات و اجزای موتور به یکدیگر ساییده می شوند، صدای تق تق می شنوید. این نشان دهنده این است که قطعات به خوبی روغن کاری نشده اند و نیاز به تعویض روغن یا پر کردن مجدد دارند تا بتوان به اندازه کافی روغن کاری شده و از اصطکاک جلوگیری کرد.
صدای ضربه ناشی از شل شدن میله هایی است که پیستون ها را در جای خود نگه می دارند. هنگامی که میله ها شل می شوند، به اطراف موتور پرتاب می شوند و در نتیجه صداهای تق تق ایجاد می شود.
دسته ای تازه از روغن تمیز یک مانع نازک بین قطعات متحرک موتور ایجاد می کند و در نتیجه از تماس فلز با فلز که باعث ایجاد صدا می شود جلوگیری می کند. هنگامی که روغن جدید شروع به خراب شدن می کند، به خوبی روغن کاری نمی شود و صدای موتور همچنان بلندتر می شود.
اگر این صداها را نادیده بگیرید، صدای تق تق حتی بدتر می شود و موتور در نهایت خراب می شود.
برای خرید اینترنتی روغن موتور خوب اینجا بروید.
7. روغن کثیف سیاه
رنگ روغن تمیز کهربایی است. پس از استفاده از مایع، شروع به تیره شدن و کثیف شدن از تمام ذراتی که از قسمت های متحرک موتور جمع می کند، می شود. رنگ روغن را هر ماه بررسی کنید تا مطمئن شوید که شروع به تیره شدن نکرده است. شما می توانید این کار را با استفاده از یک میله اندازه گیری انجام دهید و سپس با استفاده از یک پارچه تمیز روغن را پاک کنید.
اگر روغن تیره و کثیف است، باید فوراً برای تعویض روغن برنامه ریزی کنید.
8. دود اگزوز به جای بخار شفاف
هنگامی که خودرو به طور موثر سوخت می سوزاند، بخار نسبتاً نیمه شفافی از لوله اگزوز ساطع می کند. اگر متوجه دود سیاهی شدید که از اگزوز خارج می شود، نشان دهنده این است که سوخت به خوبی نمی سوزد یا نشت روغن در موتور شما وجود دارد. دود تیره رنگ می تواند نشان دهنده برخی از قطعات معیوب موتور شما باشد.
اگر روغن کافی وجود دارد یا اخیراً روغن را عوض کرده اید، برای تعمیر به یک مکانیک حرفه ای نیاز دارید تا مشکل را مشخص کند.
روغن ناکافی در موتور خودرو چه اثراتی دارد؟
1. مشکلات فشار روغن
ساده ترین مشکلی که وقتی روغن موتور خودرو کم است رفع می شود، مشکل فشار روغن است. فشار روغن زمانی تحت تاثیر قرار می گیرد که روغن کافی در موتور خودرو وجود نداشته باشد و بنابراین روغن کافی به تمام قسمت های متحرک موتور خودرو نمی رسد.
این بدان معنی است که قطعاتی وجود دارند که به دلیل حرکت فلز روی فلز به خوبی روغن کاری نمی شوند. برای رفع مشکل، تعویض روغن را برنامه ریزی کنید یا روغن را دوباره پر کنید d سطح مناسب روغن در موتور.
2. فرسودگی و پارگی موتور
فیزیک به ما می آموزد که وقتی فلز روی فلز حرکت می کند، اصطکاک وجود خواهد داشت. اصطکاک گرما ایجاد می کند و نتیجه نهایی ساییدگی و پارگی قطعات متحرک است. روغن از طریق قطعات موتور مانند یاتاقان های میل لنگ و یاتاقان های بادامک جریان می یابد و برای کاهش فشار اصطکاک، قطعات را روغن کاری می کند.
در غیاب روغن موتور، فشار روغن کاهش می یابد و اصطکاک ایجاد شده در اثر حرکت فلز روی فلز، سایش و پارگی ایجاد می کند.
3. مشکلات گیج فشار روغن
خودروهای مدرن دارای فشارسنج روغن هستند. این به مالک خودرو کمک می کند تا تعیین کند که سطح روغن در سطح بهینه است یا خیر. زمانی که خودرو روغن کافی نداشته باشد، گیج فشار اندازه گیری می کند و به صاحب خودرو هشدار می دهد.
اگر مالک خودرو هشدارهای فشار را نادیده بگیرد، نشانگر دچار اختلال می شود و تنها راه برای تعیین سطح روغن خودرو بدون گیج، انجام تست مکانیکی با استفاده از میله اندازه گیری است.
4. مشکلات فیلتر روغن
فیلتر روغن نقش مهمی در حفظ فشار روغن دارد. ذرات جمعآوریشده از قسمتهای متحرک موتور را فیلتر میکند تا از بازگشت آنها به سیستم موتور جلوگیری کند. اگر فیلتر با ذرات کثیفی مسدود شود، فشار روغن زیاد میشود و به شیر آسیب میرساند و در نتیجه اجازه میدهد روغن آزادانه با فشار کاهش یافته عبور کند.
برای اطمینان از عملکرد بهینه فیلترها و اطمینان از تعویض منظم روغن.
5. افزایش ویسکوزیته روغن
همانطور که روغن موتور در اطراف موتور حرکت می کند، ذرات کثیفی را جمع می کند. این ذرات روغن را چسبناک می کنند. ویسکوزیته بالا برای جریان و فشار مناسب روغن مناسب نیست.
- ۰۱/۰۶/۰۶